fredag 19 mars 2010
Då var det dags...
Nu är tentan över så nu har jag inget att skylla på! Nu ska här försökas skrivas igen...
Sitter och tittar på "Bowling for Columbine" och inser att jag trivs väldigt bra med att bo i Sverige. Gissar att alla har sett denna Michael Moore-dokumentär, men har ni inte det så gör det för sjutton bullar! Väldigt tragisk men den öppnar ögonen för hur vettiga värderingar vi har i jämförelse med en stor del av amerikanerna.
Ett kul klipp från dokumentären (som för övrigt inte är tecknad) finner ni nedan!
Idag har jag inte ett skit planerat, och det känns skönt än så länge men känner jag mig själv rätt så blir jag snart rastlös. Eventuellt kommer Mr Åland hit för lite eftermiddags-NHL! Han ville ha med mig på poker ikväll så alternativ finns ju, men jag är inget större poker-fan! Det får bli en så kallad Plan B!
En tanke: Man har på många skolor börjat med lektioner kallade livskunskap, som tar upp Värderingsfrågor! Detta är ju helt jävla klockrent tycker jag i vårt annars så resultatinriktade skolsystem. Men jag tycker inte detta räcker! Varför är inte detta obligatoriskt? Och om man nu kan bedöma att en människa "är godkänd" (vad betyder det?) i t.ex. matematik, engelska, svenska, då borde man ju kunna ha betyg i hur bra medmänniska man är! Jag förstår självklart att vi inte kan bedöma människors värderingar med ett betygsystem, för vem bestämmer egentligen vad som är "rätt" värderingar? Men jag anser att vi, genom att inte ha "Livskunskap" eller vad man vill kalla det som en oblgatorisk del i undrervisningen, sänder ut ett budskap om att det inte är lika viktigt att vara en god medmänniska och en bra kamrat, som det är viktigt att nå upp till alla mål i svenska, engelska och matematik!
Jag börjar förstå varför jag lockas mer mot det sociala arbetet som fritidspedagog och inte till den institution med resultatinriktning kallad skolklass!
Förresten så är förslaget från Björklund & Co. att i den nya lärarutbildningen korta ner Fritidspedagogernas utbildning till 3 år medan man höjer "lärarnas" utbildning till 4 år. Varför väljer man att sänka till 3 år då man tidigare har kritiserat kvaliteten på just fritidshem? jag tycker det är skitbra att lärarna utbildas i 4 år, men det är vä för fan minst lika viktigt med välutbildade fritidspedagoger? Fritidspedagogernas status är redan låg nog i fikarummen på skolorna, öka inte på klyftorna! Om inte för vår skull, så tän i alla fall på de barn som ska gå på framtidens fritidshem!
Ciao!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Du är så himla klok!
SvaraRaderaKram Mamma
Kan inte annat än hålla med...
SvaraRaderaSäger som din mamma, du är så himla klok!
Johanna, en fritidspedagog
Tänk att livskunskap först nu, 2010 börjat smyga sig in på skolschemat. Sånt har vi på fritids sysslat med i åratal!
SvaraRaderaLivskunskap är ju i stort vad fritids handlar om!
Och klok, det är du verkligen!
Tack för ditt mess, det kunde inte kommit vid ett mer lämpligt tillfälle! Kram